K Az Isten nem tilttyaé ebben a lettzkében. a képeket valo tisztelést. honnét vagyon tehát hogy az Anyaszent egyház nem tilttya.?

F Az Isten az ó törvényben meg tiltá hogy bálványokot tsinállyanak., hogy azokot imádgyák, és tisztellyék., mert a tsak az Istent illeti, az Anyaszent egyház meg engedi a kristus. és a szentek képeit, de azokot nem imádgya., se nem tiszteli, mert ezekel tsak az Istennek tartozunk, azt tudgya hogy azok aképek tsak aranybol. ezüstböl, köböl. fábol vannak tsinálva, atridentinumi Concilium tellyeségel tilttya. hogy azokban higyünk valamely eröt lenni, hogy ha a képeket meg engedi az Anyaszent egyház, nem egyébért, hanem hogy, azokal meg tartoztassa ahiveknek gondolatit az imádság alat., és hogy annál inkáb elméjekben vegyék, és meg tarttsák atitkokrol valo emlékezetet és azoknak a szenteknek jó erköltsöket., akiket le irnak elejekben. azért is mondgyák. hogy a képek, atudatlanok könyve., a pedig tudni valo, hogy tsak egyedül akristust imádgyák, vagy a szenteket tisztelik, a midön. meg hajttyák magokot aképek elött, hogy ha pedig ugy láttzik, mint ha ahivek valamely ragaszkodásal volnának aképekhez., és ha nem szenvedik hogy azokot meg bestelenittsék, és ollyan okbol vagyon., mint a mely okbol. egy fiu meg tarttya, és gondot visel az attya képire, vagy amikor, tisztelettel meg tarttya valaki királya képit, és nem engedi hogy azal tiszteletlenül bányanak, mert szeretik, és betsülik azokot, akiket akép elméjekre. ád, de ezen kivül. anem igaz, valamint az eretnekek tarttyák. hogy az Isten. egészen. és tellyeségel meg tiltotta volna az ó törvényben. a kép tsinálást, mivel mojses az Isten parantsolattyábol két kérubin képet tsináltata, és a frigy ládára téteté.

K A hivek nem vallás béli tiszteletet adnaké akeresztnek amidön imadgyák?

F Tellyeségel. se nem az aranyat. se nem az ezüstöt, se nem a fát imádgyák, a mely tiszteletet adnak akeresztnek. azt akristus személyének adgyák, az ö kereszte elött le borulván; akristust imádgyák, Ilona Császárné. mondgya szent Ambrus, oratio. funebr: de Theod., meg találván a keresztet, imádá akirályt, és nem a fát. mivel anagy bálványozás let volna, hanem azt imádá. aki afára volt szegezve.

(II. Épistolák: 329)


Előző oldal | Következő oldal